Al in 1955 verkocht Benetton zijn eerste kledingstukken: met zijn zelfgebreide truien ging hij van deur tot deur. Binnen 15 jaar groeide zijn kledinghandel uit tot een bedrijf van wereldformaat. Zijn zakenmodel was revolutionair: in tegenstelling tot andere grote kledingmerken vertrouwde Benetton voor productie en distributie volledig op externe partijen.
Benetton toonde zichzelf meermaals een voorstander van tolerantie en multiculturalisme. Controversiële reclamecampagnes voor het merk door fotograaf Oliviero Toscani in tijden van sociale onrust zorgden vaak voor veel ophef. Vorig jaar nog maakte een serie nepfoto’s van ideologisch tegenovergestelde wereldleiders in intieme posities de tongen los. Het bedrijf heette eerder gewoon ‘Benetton’, maar door het na enkele jaren om te dopen tot ‘United Colors of Benetton’ verbond hij zijn gedachtegoed stevig aan het bedrijf.
Schouders
Zijn zoon Alessandro, vicevoorzitter van het bedrijf, tipte hij in 2005 al als zijn opvolger. Deze erft een bedrijf in nood: Benetton werd de afgelopen jaren links en rechts ingehaald door modeketens H&M en Zara en kampt bovendien met de sterk gestegen grondstofprijzen. Op zijn schouders rust de taak het bedrijf weer gezond te maken.
Luciano Benetton blijft aan als adviseur.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl